Exclusivitate camerele senzoriale Sneozelen ®

Camerele senzoriale – un sprijin esențial pentru școlile incluzive din Europa

În ultimii ani, tot mai multe școli din Europa au început să integreze camere senzoriale în cadrul procesului educațional, ca parte a unei viziuni moderne și incluzive asupra învățării. Aceste spații special amenajate sunt create pentru a răspunde nevoilor copiilor cu tulburări de neurodezvoltare, cum ar fi autismul, ADHD, dificultățile de procesare senzorială sau întârzierile în dezvoltare. Într-un mediu controlat, copilul are ocazia să interacționeze cu stimuli vizuali, auditivi, tactili și vestibulari, care îi pot calma sistemul nervos, îmbunătăți concentrarea sau stimula dezvoltarea motorie și emoțională.

Camerele senzoriale sunt folosite în școli pentru a sprijini autoreglarea emoțională, reducerea anxietății și dezvoltarea capacității de concentrare, toate acestea fiind esențiale pentru participarea activă în activitățile școlare. Ele pot deveni o oază de liniște pentru copiii copleșiți de agitația mediului școlar sau un loc de antrenament senzorial pentru cei care au nevoie de stimulare specifică. Prin folosirea regulată a acestor spații, copiii își pot îmbunătăți comunicarea, comportamentele sociale și autonomia personală.

În Europa, mai multe școli au adoptat deja această abordare cu rezultate promițătoare. În Republica Moldova, opt școli au fost dotate recent cu echipamente senzoriale printr-un proiect educațional susținut de CCF Moldova, ChildFund Germania și Ministerul Educației și Cercetării. În România, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă din Sighetu Marmației, două camere senzoriale moderne sunt folosite cu succes în intervențiile terapeutice pentru copiii cu dizabilități. În Spania, o școală primară din Valencia a creat o sală multisenzorială în care copiii cu dificultăți de limbaj beneficiază de lumină ambientală, texturi și sunete care susțin învățarea multisenzorială.

Aceste inițiative demonstrează impactul pozitiv al camerelor senzoriale în procesul educațional. Ele oferă o șansă reală pentru copiii cu nevoi speciale de a învăța în ritmul lor, într-un mediu adaptat, sigur și previzibil. Mai mult decât atât, introducerea acestor spații în școli contribuie la o cultură educațională care valorizează diversitatea și promovează incluziunea. Succesul lor depinde însă nu doar de dotarea tehnică, ci și de formarea adecvată a personalului și colaborarea strânsă dintre educatori, terapeuți și părinți. Doar astfel camerele senzoriale pot deveni o verigă esențială în sprijinul dezvoltării și învățării copiilor cu cerințe educaționale speciale.

 

Rompa-Romania-Camerele senzoriale un sprijin esential pentru scolile incluzive din Europa 2

Articole Recente